Nyhedsbrev januar 2022
Først og fremmest vil divisionsledelsen ønske jer alle et godt nytår. Vi håber I og jeres spejdere er kommet godt ind i det nye år og er klar til et fantastisk spejderår. Vi i divisionsledelsen har lige afholdt årets første divisionsledelsesmøde og glæder os til at komme i gang med årets aktiviteter og starter ud med dette nyhedsbrev.
Divisionssommerlejr:
Som I gav samtykke til på divisionsrådsmødet i 2021, har vi i divisionsledelsen arbejdet videre med en kommende divisionssommerlejr. Vi vil have en sommerlejr hvor vi har prioriteret at der er faste faciliteter på lejrpladsen, såsom toiletfaciliteter, etablerede lejrpladser mv. Vi ønsker en sommerlejr hvor vi har fællesskab og spejderaktiviteter i centrum. Dvs. at lederne skal være ledere og også få et lederfællesskab med hinanden i divisionen. Sommerlejren er for divisionens grupper og spejdere fra alle grene, dvs. fra familiespejd til seniorspejdere. Der er fokus på fællesskab og samvær, fremfor at bruge tid på praktiske opgaver.
Divisionssommerlejren er i 2024 og vi er i dialog med et spejdercenter og det bliver formodentlig i uge 28.
Det kræver selvfølgelig noget at planlægge en divisionssommerlejr, men vi har valgt at opgaverne i princippet ikke bliver meget større end ved at planlægge en gruppesommerlejr. Men vi har brug for ledere/seniorspejdere til komme med gode ideer og hjælpe med planlægningen. Det er fantastisk at have med på sit CV hvis man også har lyst til at arbejde med større arrangementer i fremtiden. Derfor skal vi have nedsat et lejrudvalg. Interesserende til lejrudvalget skal findes ulitmo august 2022 og første planlægningsmøde vil finde sted medio september. Divisionsledelsen har haft brainstorm på opgaver der umiddelbart er til et kommende lejrudvalg:
- Tilmeldinger,
- Kommunikation (Nyhedsbreve, lejrmøde inden lejren og Pressen),
- Tilmeldinger,
- Økonomi,
- Aktiviteter (i samarbejde med spejdercenteret),
- Mad under lejren,
- Logistik under lejren,
- Andet???
Pia fra divisionsledelsen er kontaktperson hvis I har spørgsmål.
Kommende arrangementer:
9. maj 2022 afholder vi divisionsrådsmøde - sted følger. Der er to fra divisionsledelsen på valg, nemlig Mie Hermann og Jesper Hedegaard Lykke, begge genopstiller. Dog vil vi rigtig gerne have et medlem mere i divisionsledelsen. Så hvis du har lyst til at komme med på holdet, hvor vi arbejder med arrangementer og kontakt til spejderledere i hele divisionen, så er det en fantastisk mulighed.
20. marts 2022 kl. 09.30 – 12.00 afholder vi møde for alle divisionens ledere kl. 09.30 – 12.00 Her vil vi erstatte det corana aflyste møde fra 17. januar. (Oksbøl). Vi skal bl.a. have udarbejdet et årshjul for divisionen arrangementer, samt tale om divisionssommerlejr, et helt spejderliv og kontakt mellem divisionsledelsen og jer ledere.
Kontakt til spejdergrenene:
Som vi også talte om på sidste divisionsrådsmøde, vil vi i divisionsledelsen gerne have tættere kontakt til de enkelte spejdergrene. Dette både for at gøre kommunikationsvejende kortere mellem divisionsledelsen og grenene, men også for at kunne følge bedre med i alle de gode spejderaktiviteter som finder sted i divisionens grupper. Derfor har vi i divisionsledelsen besluttet at hver gren har kontaktpersoner. Vores ønske er at styrke netværket i de enkelte grene og give mulighed for at videns dele og øget samarbejde på tværs af grupperne.
Vi har fordelt kontaktpersonerne således:
Familiespejder: Pia.
Mikro: Mie og Stine.
Mini: Jens Christian og Jesper.
Junior: Stine og Mie.
Storspejder: Frederik og Pia.
Senior: Pia og Frederik.
Gruppeledere: René.
Vores kontaktoplysninger står på divisionens hjemmeside.
Vi har forsøgt at lave en ramme for samarbejdet som en forventningsafstemning. Det er ikke en stationær ramme, men en begyndelse til at finde den måde som virker bedst for den enkelte gren. Derfor vil vi evaluere på det hvert år til divisionsrådsmødet.
- Grenansvarlige følger med i DDS nyhedsmail ift. hvad der sker inden for deres gren.
- Grenansvarlige står til rådighed for evt. sparring med lederne i den pågældende gren.
- Der tilbydes to møder med grenen, hvor det kan være emne bestemt efter ønske eller blot ”vi er her og ser og hører jer”.
- Grensansvarlige forsøger at minimum det ene møde afholdes fysisk, fx ifm. et arrangement.
- Grenansvarlige faciliterer ”pop up” møder fx på Teams.
- Grenansvarlige bliver ”tovholdere” på arrangementer i den pågældende gren. Det vi sige at facilitere at grupperne fx arrangere løb mv.
- Grenansvarlige deltager i det omfang det kan lade sig gøre som fx postmandskab på løb og lign.
"ARV"
Divisionen har i forbindelse med nedlukningen af Sct. Nicolaus Gruppe ”arvet” telte. Der er nogle patruljetelte, samt et stort mastesejl, muligvis en Tipi og et køkkentelt. Vi har ikke haft teltene slået op, så vi kender ikke stand og nøjagtig størrelse, men I er velkommen til at vi finder en aftale hvor teltene kan beses. Hvis der er en gruppe eller flere grupper som er interesseret i at købe nogle af teltene, så skal I melde tilbage til divisionen hvad I er interesseret i, senest den 31. marts 2022. Mail til René og så vender vi tilbage. Hvis der er flere som er interesseret i de samme telte, så bliver der bud runde. Priser er ikke fastsat, men det er til MEGET rimelige penge.
Med venlig hilsen
Divisionsledelsen, Horns Rev division